Andrzej Konopka - zdjęcie

Andrzej Konopka

8,4 / 10

238 oddanych głosów

Wiek: 52 lat

Aktor teatralny i filmowy. Jest absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego

w Krakowie. Współpracował z Teatrem Słowackiego w Krakowie, Teatrem Nowym w Łodzi, Teatrem Studio oraz z wieloma warszawskimi teatrami. Od września 2012 odgrywa postać Burdel Taty w założonym przez Michała Walczaka kabarecie „Pożar w burdelu”. Wystąpił w między innymi w sztukach: "Przylgnięcie"

w reżyserii Aldona Figury, "Yerma" w reżyserii Wojtka Klemma, "Szajba" w reżyserii Anny Trojanowskiej, "Nadobnisie i Koczkodany, czyli Zielona Pigułka" w reżyserii Łukasza Kosa i w wielu innych.

W 1997 roku na XV Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi otrzymał wyróżnienie za rolę Szambelana

w „Iwonie, księżniczce Burgunda” W.Gombrowicza w reżyserii Jana Peszka.

W Teatrze IMKA występuje w spektaklu „O północy przybyłem do Widawy, czyli opis obyczajów III”

i „Dzienniki” i „Operetka” w reżyserii Mikołaja Grabowskiego.

Spektakle z udziałem tego aktora:

Próby

Komedia

W trakcie próby teatralnej twórcy odsłaniają przed widzami sekret tworzenia przedstawienia, wprowadzając ich w teatralne kulisy. Bo któż nie lubi w nie zaglądać? A tam – pomieszanie z poplątaniem: dylematy aktorek („czy reżyser ma prawo być chamem?”), wątpliwości aktorów („czy ten zawód jest poważny?”) i tonący w dygresjach reżyser („w Nowym Teatrze gra się po staremu, w Starym Teatrze też po staremu, nie wiem, po co porządni ludzie idą na reżyserię…”). I tylko końca pracy nie widać – próba trwa przez cały spektakl. A może to ona jest celem samym w sobie?

Próby Bogusława Schaeffera to utwór, który jest pretekstem do rozważań na temat scenicznych kreacji, aktu twórczego i znaczenia sztuki w życiu człowieka. Nasz Reżyser pragnie, by treścią teatru był teatr, powtarza, że powinien on opowiadać o możliwościach człowieka, który go stworzył, który żyje w teatrze, dla teatru, z powodu teatru… Ale o tym wszystkim najlepiej opowie sam spektakl, w którym nie zabraknie humoru, ironii, błyskotliwych dialogów i żywiołowych sytuacji.

Szczegóły

Big Bang

Polska lat 80. XX w. W jednej z niczym niewyróżniających się polskich wsi na Mazowszu ląduje w nocy statek kosmiczny. Zaskoczeni mieszkańcy czują się zaszczyceni faktem, że przybysze z kosmosu wybrali właśnie ich wieś i w związku z tym postanawiają przywitać gości najgodniej jak tylko potrafią. Zakładają odświętne ubrania, a na suto zastawionym stole ląduje m.in. skrzynka wódki. I tak zaczynają się zakrapiane alkoholem, nocne Polaków rozmowy: o życiu, o śmierci, o seksie, o kosmitach i o kondycji ludzkości. Bohaterowie wygłaszają swoje przemyślenia na temat współczesnego świata i gatunku ludzkiego.

Tekst napisany został najpierw jako sztuka teatralna z elementami s-fi, którą potem twórcy zaadaptowali na potrzeby filmu. Tak w 1989 roku powstał kultowy BIG BANG Andrzeja Kondriatiuka, a cytaty z dialogów zyskały rangę prawd absolutnych. Prawd o naturze i przywarach nas, Polek i Polaków.

Spektakl dotyka ważnych zjawisk aktualnej rzeczywistości: mnożących się globalnych teorii spiskowych, zagubienia ludzi w zrozumieniu skomplikowanych mechanizmów rzeczywistości, potrzebie godności i uznania, stając się refleksją nad naszymi rodzimymi przywarami.
Od powstania tekstu minęło 30 lat. W międzyczasie wiele się wydarzyło i zmieniło. Staliśmy się częścią Europy. Najwyższy czas na ponowną refleksję i nową interpretację, bo... stół się, kurna, kończy tu. A gdzie się kończy kosmos?

Szczegóły

Opis obyczajów III

Komedia

W programie do spektaklu „Opisu obyczajów” w Teatrze STU (1990r.) pisałem: "Cykl ten będzie trwał tak długo, aż wyczerpie się interesujący materiał u autora; warto bowiem dzisiejszemu Polakowi przyjrzeć się epoce saskiej, epoce przedrozbiorowej, epoce, w której stanowiliśmy sami o sobie i porównać owe obyczaje z dzisiejszymi."

Słowa napisane początku lat dziewięćdziesiątych, tkwiły we mnie każąc myśleć nad kolejnym „Opisem”, bo materiał autora, do którego od czasu do czasu wracałem, kusił swoją, mądrością, pięknością i śmiesznością. W tym spektaklu postanowiłem zderzyć namiętności Jędrzeja Kitowicza, (wspomagając się trochę Henrykiem Rzewuskim i fragmentami jego „Pamiątek Soplicy”) z relacjami obcokrajowców zwiedzających nasz kraj w czasach stanisławowskich. Te dwa ścierające się punkty widzenia w stosunku do Polski i natury Polaka są kanwą tego spektaklu. Z tego sporu wynika wiele - gorycz, śmiech, przerażenie, ból, czułość, głupota, niedorzeczność, mądrość, tkliwość; bo to wszystko toczy ze sobą nieustanny bój. W Polsce wczoraj i dziś.

Szczegóły

Dzienniki

Dramat

„Dzienniki” w sposób ironiczny, cyniczny i z humorem opowiadają losy autora, który w dyskusji ze sobą samym podejmuje dialog z tradycją kultury polskiej. Komentuje bieżące wydarzenia polityczne dotyczące Polski i jej miejsca w Europie oraz świecie. Styl pracy powoduje, iż "Dzienniki" są zapisem poszukiwania własnej tożsamości oraz sensu własnej indywidualności...

Nigdy żaden naród nie potrzebował bardziej śmiechu, niż my dzisiaj. I nigdy żaden naród nie rozumiał śmiechu - jego roli wyzwalającej. Ale śmiech nasz dzisiejszy już nie może być śmiechem żywiołowym, czyli automatycznym - musi to być śmiech z premedytacją, humor stosowany na zimno i z powagą, musi to być najpoważniejsze zastosowanie śmiechu do naszej tragedii. Ten śmiech dyktowany strasznymi koniecznościami powinien by objąć nie tylko świat wrogów, ale przede wszystkim nas samych i w tym co mamy najdroższego.

Witold Gombrowicz "Dzienniki" 1954

Szczegóły

Henryk Sienkiewicz. Greatest Hits

Komedia

Na podstawie twórczości Henryka Sienkiewicza.

Każdy, kto chciałby wybrać się na spektakl HENRYK SIENKIEWICZ. GREATEST HITS, musi zadać sobie następujące pytania: czy to możliwie, żeby Kmicic pokochał Nel? Czy prawdą jest, że Staś spotkał Latarnika? Czy Oleńka zabawi się z Kmicicową kompanią? Kto wygra pod Grunwaldem? Jaką metodą oślepiony został Jurand?

Na te pytania nie ma prostych odpowiedzi. Wyjaśnić to może tylko Henryk Sienkiewicz, który zstąpi z nieba, aby pokrzepić serca Polaków. Bądźcie tego świadkami...

HENRYK SIENKIEWICZ. GREATEST HITS to zabawa z przesłaniem, w formie kabaretu literackiego, inspirowana gagami Mela Brooksa i Monty Pythona.

Szczegóły

Trzeba zabić starszą panią

Komedia

Zabawna opowieść o grupie bardzo niezorganizowanych rabusiów, którzy wynajmują pokoje w domu starszej pani, ponieważ chcą dostać się do położonego tuż obok banku, a damie opowiadają, że są kwintetem smyczkowym i przygotowują się do koncertu. Na ich nieszczęście właścicielka domu ma dużo wolnego czasu, kilka bardzo ciekawskich koleżanek oraz znakomitą znajomość muzyki klasycznej. Utrzymanie tajemnicy i napad na bank stają się więc wyzwaniem na wszystkich możliwych poziomach, a złodzieje wikłają się w piramidalne kłamstwo i istną lawinę nieporozumień. Jak zakończy się potyczka między admiratorką wysokiej sztuki a przestępcami o niskich pobudkach? Nobliwa dama, delikatna i naiwna melomanka, przeciwko grupie bandytów, planujących napad na bank – wydaje się, że tytułowa starsza pani nie ma w takiej konfrontacji szans. Chyba, że jest zupełnie wyjątkową kobietą, a to właśnie cecha bohaterki granej przez Barbarę Krafftównę...

Czarna komedia pełna nieoczekiwanych zwrotów akcji.

Debiut reżyserski Cezarego Żaka.

Szczegóły

Pożar w Burdelu - Herosi Transformacji i Miecz Chrobrego

Kabaret

Polscy Avengersi powracają w najbardziej krwawym show w historii "Pożaru w burdelu"!

Jak co roku 4 czerwca herosi transformacji spotykają się w podziemiach SGH, aby świętować rocznicę odzyskania wolności. Impreza przypomina stypę, pijani herosi udają się więc do burdelu artystycznego, gdzie Balcero najpierw chce się bić, a potem wyznaje neoliberalne grzechy księdzu Markowi. Jako pokutę ma zadośćuczynić ofiarom transformacji i przepracować rok w instytucji kultury. Balcero zostaje zatrudniony jako manager kultury w burdelu artystycznym, tworzy plan transformacji burdelu w neoliberalną machinę musicalową, chce wystawić broadwayowski musical o Lechu Wałęsie z Burdeltatą w roli głównej. W Burdeltrupie dochodzi do rozłamu: kurwoartyści pod wodzą Burdelmamy w proteście przeciw planowi Balcero robią narodowy musical o Bolesławie Chrobrym. Neoliberalna rockopera kontra średniowieczny musical. Syn przeciw matce. Żona przeciw mężowi. Burdel przeciw burdelowi.

W jubileuszowym, trzydziestym spektaklu Pożaru w burdelu pierwszy raz w historii światowego teatru na jednej scenie - w okrutnej bitwie zetrą się dwa spektakle. Dwie historie. Dwie wizje Polski. Czy uda się pogodzić zwaśnione burdelfrakcje i stworzyć jeden musical? Czy jednak dojdzie do rozlewu krwi? Jeszcze więcej seksu. Jeszcze więcej przemocy. Jeszcze większy Burdel.

Szczegóły

Duszpasterz Hipsterów

Kabaret

UWAGA: Spektakl gościnny grupy POŻAR W BURDELU!

Jasna twarz polskiego kościoła zaprasza na odlotowe nabożeństwa, wirtuozerskie kazania i efektowne nawrócenia, czyli pierwszy katolicki stand-up! Duszpasterz hipsterów odsłoni kulisy życia księdza w wielkim mieście, oprowadzi po swoim katohipsterskim lofcie i odbędzie metafizyczną podróż na peryferie kościoła, by rozwikłać zagadkę tajemniczego zakonu Księży Wyklętych. Czy księdzu Markowi uda się utrzymać jedność kościoła? Czy cud w Legnicy zostanie uznany przez Watykan?

Szczegóły

Ośrodek wypoczynkowy, reż. Anna Smolar

Dramat

W nowej rzeczywistości, w miejscu obecnej awangardowej sceny teatralnej mieści się jeden z ośrodków wypoczynkowych - miejsc relaksu i warunkowania społecznego powstałych dzięki Narodowemu Programowi Zbiorowego Wypoczynku. Ośrodek ten, podobnie jak pozostałe tego typu placówki wychodzi naprzeciw pragnieniom towarzyszącym każdemu obywatelowi. Potrzebie świętego spokoju, nieangażowania się w cudze sprawy, zadbania o własny interes i komfort. Pobyt w ośrodku pomoże zapomnieć o wszystkim tym, co nie jest dla kuracjuszy przyjemnością, odnaleźć swoje skrywane potrzeby.

Dzięki ośrodkom wypoczynkowym można nareszcie poczuć szczerą ulgę. Wszystkie decyzje zostały już podjęte, wszystkie sprawy załatwione, sytuacja wewnętrzna i zewnętrzna jest stabilna, a dobrobyt jest na wyciągnięcie ręki. Czas odpocząć.

Szczegóły

Jestem

Muzyczny

Po sukcesie audiobooka „Biblia Audio. Superprodukcja” jego twórcy przygotowali oparte na Biblii widowisko muzyczne „Jestem”. Premiera odbędzie się podczas festiwalu Nowe Epifanie, reżyseruje Krzysztof Czeczot.

Ponad 2 lata pracy, przeszło 100 godzin słuchowiska, ponad 400 aktorów – nagranie całej „Biblii…” przypominało hollywoodzkie produkcje. Wersję audio można znaleźć i wysłuchać w internecie, a na festiwalu zobaczyć spektakl „Jestem”. Tym razem artyści skupią się na rozważaniach nad losami biblijnych królów. Osią widowiska będzie rozmowa Jezusa z Piłatem. Fabuła poprowadzi odbiorców także przez losy Izraelitów pragnących, aby Bóg ustanowił nad nimi króla; pokaże historię Saula oraz jego następcy Dawida, a na koniec zobrazuje, w jaki sposób sam Jezus rozumiał sens królestwa i królowania.

W widowisku w Studiu im. W. Lutosławskiego zabrzmi muzyka na żywo, a wystąpią największe aktorskie gwiazdy.

Szczegóły

GOŚCIE W POLSKIM: Pożar w Burdelu. Muzeum Wolności

Kabaret

Akcja Muzeum Wolności dzieje się w przyszłości. Po długotrwałych i wyniszczających protestach, powstaniach, wojnach – na świecie nastał Pokój. W odbudowanej z ruin Polsce powstają kolejne Fabryki Patriotów, dzięki którym zniknęło bezrobocie, a wskaźniki dzietności biją rekordy. Po latach neoliberalnego wyścigu Polacy zwolnili, kultywują rodzinność, biesiadność, i wspólnotę, którą propagują nowe seriale, filmy i rocznicowe spektakle. Pozostałości po dawnych zrywach, rekwizyty z upadłych teatrów, podziemnych wytwórni płytowych i inne szczątki rewolucji można oglądać w Muzeum Wolności.

Nowoczesna ekspozycja nie tylko prezentuje różne rodzaje wolności: seksualnej, politycznej, artystycznej, ale pozwala też doświadczyć walki o wolność. W dziale sztuki zaangażowanej, zwiedzający mogą wziąć udział w strajku, wygłosić przemówienie na manifestacji pod sejmem, a nawet zaśpiewać protest song z prawdziwymi aktorami zaangażowanymi, którzy są częścią ekspozycji. Rekonstrukcje starych buntów cieszą się największą popularnością, zwłaszcza wśród młodych.

Czy Wolność uda się zamknąć w Muzeum?
Czy artyści umieją śnić o przyszłości?
Czy muzyka potrafi wieszczyć, a piosenka rozbudzić głód utopii?
A może żyjemy już w przyszłości i innego końca świata nie będzie?

Szczegóły

Pożar w Burdelu - Herosi Transformacji. Nacjopolis

Kabaret

Po klęsce we Francji i Holandii europejscy nacjonaliści przyjeżdżają do Hardkorowa, aby na zaproszenie prof. Maxa debatować nad odzyskaniem inicjatywy wyborczej i planami opanowania świata.

Strategiczne dla losów Europy będą wybory na prezydenta Warszawy – Hardkorowcy postanawiają wystawić kandydata, który ze stolicy Polski zrobi miasto przyszłości - Nacjopolis. Tymczasem HGW wybrała następcę – polskiego Macrona – który ma pokonać kandydata populistów i tchnąć nadzieję w obóz demokratyczny. To Burdeltata. Wybierając politykę żegna się z Burdelem, na którego czele staje nowy manager kultury, skruszony neoliberał – Balcero. Jak kurwoartyści zniosą zmianę lidera? Kim będzie nowy prezydent Warszawy? Co dalej z Europą?

Szczegóły

Król-Duch

Dramat

Nocny seans metempsychiczny z poematem Juliusza Słowackiego i z wykorzystaniem ostatniego niedokończonego dramatu Książę Michał Twerski

Niedokończone arcydzieło Juliusza Słowackiego pisane przez umierającego poetę zostanie wystawione w zakamarkach Teatru Polskiego i na ulicach Warszawy. „Króla-Ducha” reżyseruje Łukasz Kos.

Jedni je odrzucają, inni pozostają zarażeni jego tajemniczym „wirusem”. Piłsudski recytował go z pamięci, a będąc u władzy urządził Słowackiemu królewski pogrzeb na Wawelu. Karol Wojtyła jako młodzieniec w Teatrze Rapsodycznym w czasach okupacji wcielał się w Króla Ducha.

Dzieło demoniczne czy święte? Utwór wariata czy profety? A może wyzwanie rzucone czytelnikowi przez poetę, domagające się otwartego umysłu, najodważniejszy projekt literacki, który miał literaturę przekroczyć?

Łukasz Kos uważa, że dziś, prawie 170 lat po powstaniu tekstu, warto dać widzom możliwość zanurzenia się po raz pierwszy w całym materiale tego niezwykłego poematu, warto poświęcić jedną nieprzespaną noc, by podjąć wyzwanie rzucone przez Słowackiego, i dać mu własną odpowiedź.

Spektakl powstaje we współpracy Teatru Polskiego im. Arnolda Szyfmana w Warszawie, Centrum Myśli Jana Pawła II, Wydziału Artes Liberales UW i Instytutu Badań Literackich PAN.

Praktyczne informacje:

1. W spektaklu używane są światła stroboskopowe i ultrafioletowe.
2. Spektakl ma charakter wędrówki po zakamarkach Teatr Polski w Warszawie. Ze względu na dynamikę wydarzenia i jego nietypowy przebieg (spacer po budynku teatru), nie gwarantujemy uczestnikom miejsc siedzących w każdej przestrzeni, w której rozgrywa się spektakl. W niektórych salach na widzów czekają tradycyjne fotele, w innych - ułożone na podłodze poduchy. Miejsca nie są numerowane.
3. Podczas spektaklu są przewidziane przerwy, w tym jedna dłuższa.
4. Przed rozpoczęciem spektaklu będzie można skorzystać z bufetu. Organizatorzy przewidują także możliwość wniesienia własnego prowiantu.

Szczegóły

Ciemności. Festiwal Polska w IMCE

Dramat

Najsłynniejszy polski teatralny duet, Monika Strzępka i Paweł Demirski, autorzy „W imię Jakuba. S”, „Klątwy” i „K” oraz serialu „Artyści” - pracuje w Teatrze IMKA nad nowym spektaklem inspirowanym „Jądrem ciemności” Conrada oraz „Czasem Apokalipsy” Coppoli.

Można się spodziewać poetyckiej, onirycznej interpretacji. Czas może wydać się nieokreślony: to XIX wiek, ale i współczesność, bo mowa jest o dawnym kolonializmie, jak i współczesnym niewolnictwie - uzależnieniu od korporacji i kredytów.

Dwoistość będzie miała swoje konsekwencje w obsadzie: zobaczymy dwóch Marlowów - kobietę i mężczyznę, a także dwóch Kurtzów - XIX-wiecznego i współczesnego.

Spektakl jest koprodukowany z Teatrem im. Żeromskiego w Kielcach i związany z obchodami Roku Conrada.

Szczegóły

Duszpasterz Hipsterów, księża wyklęci i goście

Performance

Po rezygnacji księdza Jacka Międlara został tylko jeden kapłan, który z ewangelicznym przekazem potrafi dotrzeć zarówno do kiboli, narodowców, jak też do zdemoralizowanych hipsterów. Ksiądz Marek to nadzieja na dobrą zmianę w diecezji warszawskiej, a potem – być może – w Watykanie. Jasna twarz polskiego kościoła zaprasza na odlotowe nabożeństwa, wirtuozerskie kazania i efektowne nawrócenia, czyli pierwszy katolicki stand-up! Duszpasterz hipsterów odsłoni kulisy życia księdza w wielkim mieście, oprowadzi po swoim katohipsterskim lofcie i odbędzie metafizyczną podróż na peryferie kościoła, by rozwikłać zagadkę tajemniczego zakonu Księży Wyklętych. Czy księdzu Markowi uda się utrzymać jedność kościoła? Czy cud w Legnicy zostanie uznany przez Watykan?

Szczegóły

Ciemności 1

Dramat

Opowiadanie Josepha Conrada będące inspiracją dla Francisa Forda Coppoli do nakręcenia „Czasu apokalipsy”, nie traci na aktualności. Zakusy, by stworzyć imperium totalitarne i wyzyskiwanie słabszych – to wciąż rzeczywistość wielu regionów świata. – Systemy polityczne, zanim zabuksują się na śmierć, potrafią wspaniale negować swoją agonię. Czy nam się to podoba, czy nie, jałowość systemu mogą ujawnić działania przeciwko jego głównym wartościom. Żeby to się stało, trzeba przestać kolonizować rzeczywistość i zobaczyć, jaką naprawdę jest – mówią o spektaklu jego twórcy.

Szczegóły

Ciemności

Dramat

Opowiadanie Josepha Conrada będące inspiracją dla Francisa Forda Coppoli do nakręcenia „Czasu apokalipsy”, nie traci na aktualności. Zakusy, by stworzyć imperium totalitarne i wyzyskiwanie słabszych – to wciąż rzeczywistość wielu regionów świata. – Systemy polityczne, zanim zabuksują się na śmierć, potrafią wspaniale negować swoją agonię. Czy nam się to podoba, czy nie, jałowość systemu mogą ujawnić działania przeciwko jego głównym wartościom. Żeby to się stało, trzeba przestać kolonizować rzeczywistość i zobaczyć, jaką naprawdę jest – mówią o spektaklu
jego twórcy. Monika Strzępka i Paweł Demirski to dziś jedni z najważniejszych przedstawicieli teatru zaangażowanego w Polsce. O ich pozycji świadczą liczne nagrody: Paszport „Polityki”, Gwarancja Kultury za spektakl „Bitwa Warszawska 1920”, indywidualne nagrody Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego „Boska Komedia” w Krakowie.

Szczegóły

Duszpasterz Hipsterów i Zryte banie

Kabaret

Ukochani hipsterzy, od wielu lat jestem księdzem - najpierw w małych miasteczkach takich jak Słoikowo, gdzie widziałem ofiary transformacji – potem w Warszawie, gdzie zostałem proboszczem Świątyni Opatrzności Bożej, do której nie chodzicie, bo po co. Jestem taki jak wy – nie wiem w co wierzyć, komu zaufać, na kogo głosować. Dlatego podjąłem decyzję. Po namowach parafian: aktywistów, kiboli i celebrytów zdecydowałem się wystartować w wyborach na prezydenta Warszawy. Jako kandydat lewicy konserwatywnej chcę przełamać fałszywe podziały na prawicę i lewicę, bulwary i chaszcze, ołtarz i tron! Ruszam w miasto z koncertokazaniami, aby sprawdzić w co wierzy Warszawa? Czy uda się zjednoczyć Polskę? Czy stolica jest gotowa na prezydenta – księdza?

Po przyjętej entuzjastycznie pierwszej części przygód kościelnego Indiany Jones – „Duszpasterz hipsterów i księża wyklęci” – ksiądz Marek powraca by walczyć o duszę Warszawy! Zapraszamy do Teatru Warsawy na inaugurację kampanii wyborczej czarnego konia wyborów samorządowych, katocelebrytę i egzorcystę miasta, który wystąpi na scenie z muzycznym odkryciem sezonu – katometalową grupą „Zryte banie”!

Odlotowe kazania! Efektowne nawrócenia! Mrożące krew w żyłach egzorcyzmy i spotkania z demonami współczesnej Warszawy oraz kultowe katosongi „Zrytych bań” – „Szatan na Helu”, „Tyson powstańcem”, czy „Kle

Szczegóły

GOŚCIE W POLSKIM: Pożar w Burdelu. Duchy. Musical spirytystyczny

Kabaret

Teatralny Instytut Pamięci Narodowej (TIPN) w ramach programu 100 wskrzeszeń na 100-lecie Polski zamówił musicale o zapomnianych polskich patriotach. Najwybitniejsi twórcy z Broadwayu i West Endu we współpracy z historykami, teatrologami i ekshumatorami stworzyli serię biograficznych show, które w 2018 rozsławią polski musical na całym świecie. Wśród zaproszonych przez TIPN artystów znaleźli się także twórcy Pożaru w burdelu: Maciej Łubieński i Michał Walczak. Pierwsza premiera w ramach programu 100 wskrzeszeń na 100-lecie Polski odbędzie się w Teatrze Polskim im. Arnolda Szyfmana w Warszawie.

Biografia największego europejskiego medium spirytystycznego XX wieku - Franka Kluskiego - to nie tylko rewia zjaw, efektów świetlnych i materializacji, ale przede wszystkim podróż do Warszawy dwudziestolecia międzywojennego, upojonej odzyskaną wolnością, która wielu zawróciła w głowie. Odkrycia naukowe rewolucjonizują życie codzienne stolicy, nowe technologie zmieniają miasto i ludzi, którzy tłumioną potrzebę zabawy zaspokajają w kabaretach, kasynach i burdelach. Gorszącym rozrywkom oddają się także polskie elity. Tadeusz Boy-Żeleński, Arnold Szyfman, Józef Piłsudski, Józef Haller, Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Witkacy, Juliusz Osterwa i inne osobistości ze świata polityki, literatury, teatru i kina po całym dniu modernizowania Ojczyzny zbierają się nocą wokół wirującego stolika u księcia polskich mediów, aby zbadać paranormalne moce ukryte w człowieku. Czy mediumizm stanie się polskim towarem eksportowym? Czy uda się połączyć polską tradycję z nowoczesnością? Czy Warszawa stanie się światową stolicą sprityzmu?

Zajrzymy w kulisy 1918 roku i zadamy pytanie o prawdziwych ojców i matki Niepodległości. Pierwszy raz w historii Pożar w burdelu przeniesie się do dwudziestolecia międzywojennego, aby poznać prawdę o sobie. Mieście. Polsce, w której rozum miesza się z szaleństwem. Jasnowidze, okultyści, media, mistyczki, poeci i inni kurwoartyści międzywojnia w pierwszym niepodległościowym show polskiego Burdelu Artystycznego. W roli Marszałka Piłsudskiego – Burdeltata!

Szczegóły

Święta Kluska, reż. Agnieszka Smoczyńska

Musical

//**English below

KLUSKA to bulterierka, ciągle bardzo głodna, spędzająca radosne szczenięctwo w domu bezdzietnej pary kreatywnych pracowników korporacji. Pani STARA wypatruje życia, które według niej jest zawsze gdzie indziej, a jej dużo starszy konkubent STARY jest bardzo nieśmiały. Z czasem KLUSKA sprawia im coraz więcej kłopotów. Samotność kieruje ją w stronę Bogapsy. Ten tragikomiczny i minimalistyczny musical na trójkę aktorów oparty jest na prawdziwej biografii, podanej tylko z lekką domieszką fantazji.
Twórczyniom i twórcom udało się stworzyć zupełnie nowy gatunek teatralny – holy-hop-dog musical, którego próżno szukać nie tylko na polskim podwórku, ale i na światowych scenach musicalowych. Słowem: wyprzedzają londyński West End i bardzo im z tym dobrze!

Uwaga! Spektakl przeznaczony dla widzów pełnoletnich!

---------------------------------------------------------------------------------------

The eponymous NOODLE (Kluska in Polish) is a constantly hungry bull terrier, spending her childhood at home of a childless couple, creative employees of a corporation. Mrs. OLD is always missing life, which according to her is somewhere else, and her much older partner, OLD, is very shy. Over time, NOODLEcauses them more and more problems. Loneliness drives her towards Dogoddess. This tragicomic and minimalistic musical for three actors is based on a real biography, only with a slight admixture of fantasy.
The authors of the show have created a completely new theatrical genre – the holy-hop-dog musical, which is hard to find not only in Poland, but even on the world’s musical stages.
18+

Direction: Agnieszka Smoczyńska
Text: Robert Bolesto
Lyrics: Zuzanna Wrońska
Music: Zuzanna Wrońska, Marcin Macuk
Light: Aleksander Prowaliński
Choreography: Kaya Kołodziejczyk, Katarzyna Sikora
Costumes: Milena Liebe
Cast: Piotr Trojan, Małgorzata Gorol, Andrzej Konopka/Sebastian Łach
Idea „Musicals! Musicals!": Tomasz Plata
Production: Komuna Warszawa
Coproduction: Alter Art

Premiere: 26.10.2018

Suitable for audiences 16+

Project co-financed from the funds of the Municipal Office of the Capital City of Warsaw.

Szczegóły