Aleksander Machalica - zdjęcie

Aleksander Machalica

8,1 / 10

75 oddanych głosów

Data urodzenia:
07-02-1952 (68 lat)

Aktor Teatru Nowego w Poznaniu od 1989 roku.

Aktualne role:

Dziadek Alojzego

OBWÓD GŁOWY Wojtka Zrałka-Kossakowskiego i Zbigniewa Brzozy

reż. Zbigniew Brzoza

Robotnik, Rozerwany niewypałem chłopiec

GORĄCZKA CZERWCOWEJ NOCY Tomasza Śpiewaka

reż. Remigiusz Brzyk

Wujek PRL

FIRMA Pawła Demirskiego

reż. Monika Strzępka

Skowronek, Naczelnik stacji, Milioner

OBSŁUGIWAŁEM ANGIELSKIEGO KRÓLA Bohumila Hrabala

reż. Piotr Cieślak

Nagrody:

1997 – Srebrna Maska za role Algiero w spektaklu NIE-BOSKA KOMEDIA, Camilla w spektaklu ZIMOWA OPOWIEŚĆ oraz za monodram OJCIEC wg Antona Czechowa

1977 – II nagroda za rolę Wilka w spektaklu O KASI, CO GĄSKI ZGUBIŁA Marii Kownackiej podczas VIII Ogólnopolskiego Festiwalu Teatrów Lalek

1975 – nagroda za rolę Kowala w spektaklu KOWAL G. Morcinka podczas VII Ogólnopolskiego Festiwalu Teatrów Lalek

Spektakle z udziałem tego aktora:

Obwód głowy

Tragedia

Oto opowieść, która mogłaby stać się podstawą scenariusza zasługującego na Oscara.

Opowieść o dzieciach, które w wyniku zawirowań historii musiały zmieniać dwukrotnie tożsamość narodową,
język oraz… matki, o ludziach, którzy mimo wojennych przeżyć odrzucili uprzedzenia i nauczyli się żyć z bagażem złych i dobrych doświadczeń, i o człowieczeństwie wznoszącym się ponad międzynarodowe animozje.

Szczegóły

Pan Tadeusz

„PAN TADEUSZ dzieje się w naszych głowach.
Potraktowałem ten utwór jak naszą Biblię, która jest w naszych rękach, w naszych sercach albo w naszych głowach. Poważnie podszedłem też do wypowiedzi polityków mówiących o tym, że tak naprawdę to my nie żyjemy jeszcze we własnym kraju. W tym haśle usłyszałem nasze polskie piekło: z jednej strony brzmi ono absurdalnie, z drugiej zaś – jest w nim sporo prawdy. Bo czyż nie jest tak, że do dziś trwamy na granicy dwóch światów – prawdziwego i wyimaginowanego?
Ten nierealny jest nam bliższy. W realnym trzeba wziąć się do roboty – to nam nieco gorzej wychodzi. W nierealnym wystarczy rzucone hasło, by przenieść się w byt idealny, w którym źli są tylko ci, którzy nie są z nami. Często tę właśnie drogę wybieramy. A nadużywanie sfery duchowości – co jest nam bliższe – może się przemienić łatwo w stan chorobowy.
Szykujemy widowisko, budowane ze scen nie tylko o napięciu dramatycznym, ale także komediowym, nie unikając fragmentów poetyckich. W tym polskim tyglu pośmiejemy się, mam nadzieję, niemało. Gdybyśmy spojrzeli na siebie tylko na serio… No nie. Śmiech jest czymś, co wybacza, co daje rozgrzeszenie”. - Mikołaj Grabowski

Szczegóły

MATKA

Dramat psychologiczny

„Skomponowałem w wagonie, jadąc do Jaworskich pod Warszawę, potworny dramat Czystej Formy pt. MATKA. O ile mi się uda, będzie wprost cudowne” — pisał Witkacy w liście do żony z 28 listopada 1924 roku. Trzy tygodnie później sztuka była gotowa, choć na swoją prapremierę musiała poczekać jeszcze czterdzieści lat, do czasu, aż na deskach Teatru Starego wystawił ją Jerzy Jarocki.Parodia naturalistycznego teatru Strindberga, Ibsena i Przybyszewskiego?
Autobiograficzny portret wszechstronnego artysty, uzależnionego od utrzymującej go matki?
Filozoficzny traktat ukryty pod pozorami obyczajowego dramatu czy może narkotyczna wizja zakompleksionego megalomana?
Czysta Forma — czy czysta blaga?MATKA to opowieść o ludziach skazanych na bliskość.
O bliskości, która potwornieje i wyradza się w swoje przeciwieństwo.
O więziach, które są więzami.Uniwersalna opowieść o rodzinie.
Bo to rodzina jest tym, co na początku wprawia nas w ruch, i tym, co nas ostatecznie pożera.

Szczegóły

Asymilacja

Dramat

Sto lat temu… Tak mogłaby się zaczynać bajka. Bywa jednak, że życie pisze ciekawsze scenariusze. W stulecie Powstania Wielkopolskiego zapraszamy więc Państwa na opowieść inspirowaną wydarzeniami historycznymi, na które spróbujemy spojrzeć w kontekście spraw nam współczesnych. Czy wielkopolski zryw był praktyczny, czy może romantyczny? Jaki wpływ na jego sukces miał, przyswajany tutaj przez dekady i wciąż wibrujący w krwioobiegu poznaniaków, typowo pruski „Ordnung”? A może nasz germański spadek obejmuje więcej niż tylko racjonalizm w podejściu do życia i dlatego wciąż bliżej nam do Berlina niż do Warszawy? I co wspólnego mają z tym wszystkim… ziemniaki?

Spektakl na motywach sztuki Radosława Paczochy "Powstaniec Thiel".

Szczegóły

Iwona, księżniczka Burgunda

Dramat

Mamy wszystko pod kontrolą. Wiemy, co jest dla nas najlepsze. Wybraliśmy najzdrowszą dietę, ładnie położone mieszkanie, wygodne i modne ciuchy. Znaleźliśmy sobie najlepszego dostępnego partnera i mamy krąg sprawdzonych przyjaciół, na których zawsze możemy liczyć. Żyjemy sobie jak księżniczki i jesteśmy bardzo szczęśliwi. Najszczęśliwsi. Niech no tylko ktoś spróbuje powiedzieć, że nie jesteśmy. Że źle wybraliśmy. Poderżniemy mu gardło z lekkim sercem.

Szczegóły

Obsługiwałem angielskiego króla

Komedia

Poznańska publiczność będzie mogła przypomnieć sobie zrealizowaną niemal w baśniowej konwencji komiczno-tragiczną historię Jana Dziecię, uroczego kelnera od najmłodszych lat marzącego o zdobyciu tytułu króla życia, pierwszego miliona oraz – oczywiście – wspaniałej kobiety.

Zbieg okoliczności sprawia, że chłopak wyrusza w prawdziwą knajpianą odyseję, zgłębiając od kuchni tajemnice świata i niebezpiecznie ocierając się o wielką historię…

Szczegóły

Ambona Ludu

Dramat

We współczesnej dramaturgii wciąż mało jest tekstów, które mówiłyby o przekraczaniu granic: uprzedzeń, poglądów, heurystyk… AMBONA LUDU, napisana dla Teatru Nowego przez Wojciecha Kuczoka – laureata „Paszportu Polityki” oraz Nagrody Literackiej „Nike”, stanowi próbę wypełnienia tej luki. Wnikliwe studium lokalnych społeczności, posługujących się systemem utrwalonych stereotypów, to jednak pretekst. W istocie idzie tu o nakreślenie obrazu współczesnych Polaków oraz zagrożeń, jakie niesie narastająca frustracja, znajdująca swe ujście w radykalizującym się języku. A także – o podkreślenie potrzeby społecznej wspólnoty, opartej nie tyle na równości, co na równoważności przekonań.

Szczegóły

Fedra Fitness

W ramach obchodów Roku Solidarności Polsko-Węgierskiej Teatr Nowy w Poznaniu oraz Węgierski Instytut Kultury w Warszawie zapraszają na Tydzień Węgierski, który odbędzie się na scenach Teatru Nowego już pod koniec września. Spragnieni bliższych spotkań z kulturą węgierską widzowie będą mieli w czym wybierać.

29 września na Scenie Nowej o godz. 18.30 odbędzie się czytanie FEDRY FITNESS Istvána Tasnádiego w reżyserii Małgorzaty Warsickiej – autorskie spojrzenie na ponadczasowy mit przez pryzmat węgierskiej współczesności.

Szczegóły

Lear

Tragedia

Apodyktyczny i totalitarny Lear, król, władca absolutny i kolonizator, w obliczu zbliżającej się śmierci rozdaje swoim dzieciom wszystko, co jeszcze posiada, ślepo licząc, że w ten sposób uda mu się zachować chociaż tytuł oraz przynależne władcy przywileje.

Odrzucony przez rodzinę, odarty z mienia i godności, popada jednak stopniowo w coraz większy obłęd. Czy przyszłość będzie w stanie powiedzieć o przeszłości, że zrozumiała swoje szaleństwo, uznała swoje winy? Idąc za adnotacją autora przekładu, Józefa Paszkowskiego, twórcy spektaklu przenieśli jego akcję do XXXII wieku n.e. Lear staje się dzięki temu zabiegowi fantastycznym i abstrakcyjnym studium dzisiejszej sytuacji Europy i Polski z perspektywy przyszłości. W tym kontekście Lear, rozumiany zarówno jako postać, jak i wciąż odtwarzany tekst kultury, staje się figurą powrotu do (pamięci) przeszłości.

Szczegóły

Człowiek z La Manchy

Musical

Cervantes: pisarz, żołnierz i poborca podatkowy czeka w sewilskim lochu na wyrok Świętej Inkwizycji. Naraził się Trybunałowi ściągając podwójną daninę z pewnego hiszpańskiego klasztoru. Początek tej historii jest oparty na faktach. Reszta jest dziełem wyobraźni autora libretta Dale′a Wassermana. Osadzony w zbiorowej celi pisarz, pada ofiarą samosądu urządzonego przez współwięźniów, którzy zamierzają zniszczyć dzieło jego życia: rękopis powieści o Don Kichote. Cervantes broni się, rozpoczyna barwną opowieść o przygodach błędnego rycerza wcielając się w jego postać, a przypadkowych oprawców obsadza w pozostałych rolach: pięknej Dulcynei, dobrego oberżysty, potężnego czarownika…

W inscenizacji Pawła Szkotaka akcja przenosi się do dziewiętnastowiecznego szpitala psychiatrycznego, w którym miejsce gorliwych urzędników Świętego Oficjum zajmują równie bezwzględni medycy, frenolodzy - specjaliści od macania czaszek. Człowiekowi z La Manchy zamiast wyroku śmierci grozi równie niebezpieczna terapia uczonych szarlatanów.

Słynny brodwayowski musical Mitcha Leigha to jedna z najbardziej wzruszających opowieści o potędze wyobraźni i o prawie każdego, nawet najmarniejszego z ludzi do wolności i marzeń. Jej niepowtarzalny urok współtworzy muzyka w rytmach andaluzyjskiego flamenco i melodyjne pieśni Joe Dariona.

Szczegóły