Agnieszka Roszkowska - zdjęcie

Agnieszka Roszkowska

7,8 / 10

106 oddanych głosów

Data urodzenia:
02-06-1975 (44 lat)

Absolwentka krakowskiej PWST z 1999 roku. Od tego samego roku należy do zespołu Teatru Dramatycznego w Warszawie, na deskach którego zagrała między innymi: Amalię w „Ausloschung – Wymazywanie” (T. Bernhard, reż. K. Lupa), Alicję w „Alicji w krainie czarów” (L. Carroll, reż. T. Hynek), Saszę w „Płatonowie” (A. Czechow, reż. P. Miśkiewicz), Irenę w „Siostrach” (E. Per Olov, reż. P. Cieślak) oraz Hannah w „Lulu na moście” (P. Auster, reż. A. Glińska). Grała także na deskach między innymi: Teatru Stara ProchOFFnia w Warszawie (Cudzoziemca i Piekarza w „Polowaniu na Żmirłacza” J. Papisa w reż. autora), Teatru Rozmaitości w Warszawie (w „Tlenie” I. Wyrypajewa, reż. A. Konieczna), oraz warszawskiego Centrum Artystyczne M25 (Jolantę Pikułę w „Bombie” M. Kowalewskiego w reż. autora).

Zagrała także tytułową rolę w „Julii” (L. Wilk, reż. K. Lupa) oraz Panienkę i Mniszkę w „Miarce za miarkę” (W. Shakespeare, reż. T. Bradecki) w Teatrze Telewizji. Ma na swoim koncie również role filmowe (w „Portrecie podwójnym” Mariusza Fronta i „Skazanym na bluesa” Jana Kidawy-Błońskiego) oraz w serialach telewizyjnych (w „Na dobre i na złe” oraz w „Wiedźmach”). W 1995 roku na XXIX Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Jednego Aktora w Toruniu otrzymała nagrodę za monodram „Bajka o dorastaniu”. Za rolę Sylwii w „Opowieściach o zwyczajnym szaleństwie” Petra Zelenki w reżyserii Agnieszki Glińskiej w Teatrze Dramatycznym w Warszawie nominowana była do Feliksa Warszawskiego za najlepszą drugoplanową rolę kobiecą (Warszawa, 2005).

W zespole Teatru Dramatycznego od 1999 roku. Zagrała w spektaklach:

"O ministrze, który przysięgi dotrzymał" (Służąca Widźiaja), reż. Piotr Cieślak 2000; "Auslöschung – Wymazywanie" (Amalia), reż. Krystian Lupa 2001; "Płatonow" (Sasza), reż. Paweł Miśkiewicz 2002; "Morderstwo" (Chór kobiet), reż. Piotr Cieślak 2002 "Niedokończony utwór na aktora" (Masza), reż. Krystian Lupa 2004; "Opowieści o zwyczajnym szaleństwie" (Sylwia), reż. Agnieszka Glińska 2005; "Siostry" (Irena), reż. Piotr Cieślak 2006; "Leonce i Lena", reż. Michał Borczuch 2007; "Pippi Pończoszanka" (Pani Prysseling), reż. Agnieszka Glińska 2007; "Lulu na moście" (Hannah), reż. Agnieszka Glińska 2008; "Borys Godunow" (płaczka), reż. Andriej Moguczij 2008; "Całopalenie/Das letzte Feuer" (Róża Maria), Paweł Miśkiewicz 2009; "Persona. Marilyn" (Caruso), reż Krystian Lupa 2009; "Laboratorium - Debiuty. Dlaczego dziecko gotuje się w mamałydze", reż. Magdalena Miklasz 2010; "Plac Apokalipsa" (Halina), reż. Michael Marmarinos 2010; "Król kłania się i zabija" (Herta 2), reż. Agnieszka Korytkowska-Mazur 2011; "Córeczki" (Maria Komornicka), reż. Małgorzata Głuchowska 2011; "I nie było już nikogo" (Vera Claythorne), reż. Aleksandra Konieczna 2011.

W bieżącym repertuarze Teatru Dramatycznego można ją zobaczyć w: ,,Rosyjskim kontrakcie" A. Płatonowa, ,,Nocy żywych Żydów" I. Ostachowicza oraz ,,Dziwnym przypadku psa nocna porą" S. Stephensa.

Spektakle z udziałem tego aktora:

Dziwny przypadek psa nocną porą

Dramat

Poznajcie Christophera jest matematycznym geniuszem i wie prawie wszystko o astronomii. Nie lubi tłumów, boi się obcych, nie odczytuje uczuć ani metafor. Właśnie został oskarżony o zabicie psa sąsiadki i postanowił sam znaleźć winnego. W trakcie śledztwa, odkrywa niewygodne tajemnice rodzinne i choć nigdy wcześniej nie opuścił samodzielnie własnej ulicy, wyrusza w ekscytującą wyprawę do Londynu.

Niezwykła opowieść o miłości, marzeniach i przełamywaniu własnych ograniczeń. Świat widzimy oczami młodego outsidera, który szczegółowo zapisuje każdy dzień.

Adaptacja światowego bestsellera Marka Haddona, książki, która zdobyła siedemnaście nagród literackich. Autorem adaptacji jest Simon Stephens jeden z najwybitniejszych współczesnych dramatopisarzy. Historia, która podbiła serca widzów w Londynie i na Broadwayu.

Szczegóły

Widok z mostu

Dramat

Lata 50. Nowy Jork. Eddie wraz z żoną wychowują dorastającą siostrzenicę Katie. Ich stabilne życie zmienia się, gdy pojawiają się dwaj kuzyni z Sycylii, którzy nielegalnie przedostali się do Ameryki. Dla starszego z nich, Marco, oznacza to możliwość utrzymania rodziny, która została we Włoszech. Z kolei młodszy, Rodolpho, zachłystuje się nowym wspaniałym światem, światłami Broadway’u, eleganckimi koszulami, muzyką i… Katie.
Młodzi zakochują się w sobie, jednak Eddie, obsesyjnie przywiązany do siostrzenicy, nieufny wobec zamiarów chłopaka, nie chce zaakceptować tego związku. Jak daleko posunie się, by udowodnić swoje racje?

Dramat Arthura Millera, jednego z najchętniej wystawianych dramaturgów XX wieku, porusza niezwykle aktualny temat imigrantów. Z każdą sceną i każdym dialogiem odsłania on kolejne warstwy opowieści, a postaci wymykają się jednoznacznym ocenom.

Szczegóły

Biesy

Dramat

Skandale towarzyskie, popełnione w przeszłości zbrodnie, spiski polityczne i plany rewolucji – świat Dostojewskiego gęsty jest od emocji. Pisarz wyprzedził swoją epokę i dziś przeglądamy się w jego arcydziele jak w krzywym zwierciadle. Szaleństwo tekstu, żarliwość dialogów pokazują świat pijany od idei. Spektakl w ślad za wieloznacznością utworów pisarza nie ocenia i nie wskazuje racji.

Przedstawienie powstało w koprodukcji Teatru Dramatycznego z Teatrem Provisorium, jednym z najważniejszych teatrów alternatywnych, który od zawsze poszukiwał inspiracji w wybitnych tekstach polskiej i światowej literatury.

Szczegóły

I że cię nie opuszczę

Dramat

Annie i Pascal poznają się w drodze do pracy. Rachida i Liam spotykają się przypadkiem pod domem dziewczyny. Obydwie pary krok po kroku zbliżają się do siebie, zakochują. Jednak wraz z rosnącym uczuciem, w ich związkach pojawia się coś jeszcze… Różnice temperamentów, upodobań, a nawet drobne rozbieżności stają się podłożem konfliktów. Od pozornie nic nieznaczących słów, przez coraz bardziej niepokojące gesty, mechanizm przemocy zostaje wprawiony w ruch, by stać się narzędziem kontroli i wyrazem despotycznej miłości.

Gérard Watkins przygląda się zjawisku przemocy w związkach partnerskich, stawia przed nami pytania, skąd w „normalnych” relacjach rodzi się chęć skrzywdzenia drugiej osoby.

Szczegóły

Sinobrody – Nadzieja kobiet

Dramat

Współczesny Sinobrody, Henryk, to niepewny siebie sprzedawca butów, który nie zaznawszy szczęścia jako praktykant w zakładzie gastronomicznym oraz w poważnej firmie kwiaciarskiej, zwrócił się ku prostemu zajęciu w handlu detalicznym. Być może przez pozycję, którą przyjmuje podczas mierzenia butów – klęcząc przed klientką, z niewypowiedzianymi oświadczynami – przywodzi kobietom na myśl bajkę o Kopciuszku. Być może dlatego przyciąga kobiety szukające miłości „ponad miarę”. Miłości, której przecież nigdy nie będą mogły zaznać i której, jakże niesłusznie, od niego żądają. Właśnie przez to Henryk staje się seryjnym mordercą mimo woli.

Sztuka Dei Loher to pełna czarnego humoru groteska, przewrotna baśń dla dorosłych, opowieść o uśmiercaniu pragnienia miłości, „miłości ponad miarę”.

Szczegóły

Noc żywych Żydów

Dramat

Wyobraźcie sobie, że z piwnic waszego bloku wychodzą martwi Żydzi, żeby zemścić się na mieście, które o nich zapomniało.

Co byście powiedzieli, gdyby do waszych drzwi zapukali żydowscy zombies - kapitan polskiego wojska - ze swoją równie nieświeżą córką i zażądali włączenia współczesnej muzyki? Jak byście zareagowali, gdyby goście bez rąk i z przestrzelonymi twarzami ruszyli na shopping do Arkadii? A gdyby okazało się, ze trzeba ich bronić przed rodzimymi narodowcami? W takiej sytuacji postawiony zostaje bohater „Nocy żywych Żydów”.

Spektakl na podstawie powieści Igora Ostachowicza „Noc żywych Żydów”, nominowanej do Literackiej Nagrody Nike 2013.

W spektaklach 4 i 5 marca wystąpią: Dominik Rybiałek i Karolina Wasilewska.

Szczegóły

Persona. Marilyn

Dramat

Andy Warhol mówił o swoich filmach, że ich tematem i bohaterem jest osobowość – nie historia czy losy indywidualnego człowieka, lecz właśnie osobowość człowieka z całą jej niewyrażalnością – więc kiedy ma się człowieka jako obiekt – lepiej na niego patrzeć, niż o nim opowiadać. Nie historie, lecz sytuacje, w których osobowość staje się widzialna i może również być punktem przecięcia z osobowością aktora, który wchodzi z nią w osobistą, wręcz intymną przygodę, w fantastyczny i ryzykowny eksperyment wymiany.

Osobowość to nie tylko charakter osoby, to również jej ekstremalne marzenie, jej niespełniona, lecz potencjalna wersja, osobowość wreszcie to również autosugestia i autooszustwo, a również mit, jaki wybucha czasem wśród innych. Wszystkie trzy, tak różne od siebie, indywidua łączy pragnienie przekroczenia granic – choćby nawet trudno je było ze sobą porównać – to wizja transgresji jest jedna – odwiecznie ludzka. (Krystian Lupa)

Fragment książki Michela Schneidera "Marilyn, ostatnie seanse":

Santa Monica, Franklin Street, sierpień 1960
Podczas popołudniowego seansu Greenson zwrócił swej pacjentce uwagę, że nie mówi zbyt wiele o życiu seksualnym.
- Wie pan, panie doktorze, moje życie seksualne, czy po prostu moje życie, widzę jak źle zmontowane sekwencje filmowe. Mężczyzna w nie wkracza, działa, bierze mnie, potem traci. W kolejnej scenie ten sam mężczyzna – a czasem już inny – wchodzi po raz drugi, ale już bez tego uśmiechu, zmieniły się gesty, oświetlenie. Szklanka, którą ma w ręku, była przed chwilą pusta, a teraz jest do połowy pełna. Nasze spojrzenia znów się spotykają, lecz są całkiem inne. Minął czas, a my nie możemy się rozstać z dawnym wizerunkiem. Spotykając się po raz drugi, wierzymy oboje, że to nasza premiera.

Szczegóły

Miarka za miarkę

Dramat

Źle się dzieje w Wiedniu, moralny upadek i korupcja paraliżują kraj. Książę Wincencjo przekazuje władzę w ręce namiestnika. Angelo, by uzdrowić państwo, kręci na mieszkańców bicz z paragrafów – więzienia szybko zapełniają się skazanymi. Jednym z nich jest Claudio, oczekujący wyroku śmierci za spłodzenie nieślubnego dziecka. Wincencjo powraca w przebraniu mnicha i obserwuje rozwój sytuacji.

„Miarka za miarkę”, jedna z najbardziej przewrotnych sztuk Szekspira, łączy polityczny thriller z okrucieństwem, ironią i czarnym humorem. Dramat w nowym tłumaczeniu Piotra Kamińskiego reżyseruje Oskaras Koršunovas. „To opowieść o władzy, jej dramacie i absurdach. Szekspir pyta, czy rządzący mogą być sprawiedliwi i moralni, czy też wykorzystują moralność, by zdobyć i sprawować władzę" – mówi reżyser.

Szczegóły

Rosyjski kontrakt

Dramat

Oparta na faktach historia angielskiego inżyniera, któremu Car Piotr Wielki proponuje nadzór nad gigantyczną budową. Kontrakt daje szansę na zdobycie fortuny, ale ceną jest zerwanie z dotychczasowym życiem i kilkuletnia rozłąka z narzeczoną. Perry wyjeżdża do Rosji, nie zdaje sobie jednak sprawy, że pojmowanie rzeczywistości jest tam zupełnie inne niż w Anglii.

Spektakl według opowiadania „Epifańskie śluzy” Andrieja Płatonowa, najwybitniejszego obok Bułhakowa rosyjskiego pisarza XX wieku, to próba uchwycenia mentalności Wschodu, która od wieków przeraża i fascynuje Europę.

Szczegóły

California

Dramat

Teatr Trans-Atlantyk we współpracy z Festiwalem Sopot Non-Fiction przedstawia „Kalifornię” – spektakl oparty na wspomnieniach i przemyśleniach reżysera – Paula Bargetto oraz biografiach osób, które wstrząsnęły światem w późnych latach 60-tych – Ronalda Reagana, Ayn Rand, Teda Kaczynskiego czy Steve’a Wozniaka.

Jest to okazja do przespacerowania się po słonecznych plażach Kalifornii, zrobienia sobie wycieczki do krwawych lasów Redwood, spróbowania wspinaczki, żeby zobaczyć położony na wzgórzu, z widokiem na musującą zatokę San Francisco Bay, dom Czesława Miłosza w Berkeley. Prezentujemy Kalifornię, która widziana jest oczami chłopca, który nie może zasnąć.

Szczegóły