Adam Sajnuk - zdjęcie

Adam Sajnuk

9,0 / 10

280 oddanych głosów

Data urodzenia:
10-03-1976 (43 lat)

Jeden z najciekawszych polskich reżyserów teatralnych. Założyciel, aktor i reżyser Teatru Konsekwentnego, obecnie dyrektor artystyczny Teatru WARSawy. Wyreżyserował kilkadziesiąt spektakli, w niektórych także grał (m. in. wystawiany ponad 1200 razy „Zaliczenie. Lekcja”, „Kochankowie z sąsiedztwa”, „Sztuka”, „Zaklęte rewiry”). Za reżyserię „Kompleksu Portnoya” (wspólnie z Aleksandrą Popławską) otrzymał Feliksa warszawskiego. Jego ostatnie spektakle w Teatrze WARSawy to „Dziwka z Ohio” i „Ofiara” (w którym gra główną rolę). Reżyseruje także poza rodzimym Teatrem – ma na koncie spektakle w Teatrze Polonia, Och-Teatrze, Teatrze Syrena i Ateneum.
Spektakle z udziałem tego aktora:

Ofiara

Dramat psychologiczny

Adaptacja wielokrotnie nagradzanej książki Saula Bellowa. Przypadkowe spotkanie w parku zmienia na zawsze życie dwóch mężczyzn. Asa Leventhal, pozbawiony talentu dziennikarz w bezdomnym włóczędze rozpoznaje starego znajomego z przeszłości Kirby Allbeego, i tak rozpoczyna się niepokojąca podróż dla nich obu. Początkowa niechęć Leventhala do Allbeego przeradza się w fascynację, zauroczenie i wreszcie całkowite uzależnienie. Najeżona zabawnymi sytuacjami i absurdalnymi dialogami historia zwykłej znajomości staje się studium obłędu i paranoicznych podejrzeń.

Nowy Jork lat trzydziestych przedstawiony w spektaklu, to świat groteskowych biznesmenów, drobnych pismaków i niefortunnych zbiegów okoliczności. Główni bohaterowie to karierowicze z „Mad Men”, ale rzuceni w czasy przedwojennego kryzysu gospodarczego, walczący o etaty, zlecenia i codzienny byt. „Ofiara” to połączenie historii z „Fatalnego zauroczenia” z klimatem braci Cohen, gdzie seria przypadkowych i banalnych pomyłek doprowadza dwóch zwyczajnych mężczyzn na skraj upadku i degeneracji. Niepokojący i śmiały thriller psychologiczny z niejednoznacznym zakończeniem. Doskonały duet aktorski zagrany przez aktorski kwintet.

"Na sukces spektaklu Ofiara w reżyserii Adama Sajnuka składają się trzy elementy – dobrze napisany scenariusz oparty na mądrej książce, dobra reżyseria i świetne, wycyzelowane aktorstwo". - Katarzyna Tokarska-Stangret, "TEATR"

„Trzymający w napięciu moralitet o winie i karze” - Jan Bończa-Szabłowski, „Rzeczpospolita”

"O samej historii pisać teraz nie będę, choć jej głębia i wielowymiarowość mnie zachwyciły. Jakby sam Franz Kafka przerabiał libretto do musicalu »Kabaret«. Albo inaczej: jakby do niego napisał prequel". - Andrzej Saramonowicz

Szczegóły

Taśma

Dramat psychologiczny

Psychologiczna rozgrywka, pełna zwrotów akcji prowadząca do zaskakującego finału. Zjawiskowa rola Magdaleny Popławskiej, trzymający w napięciu, ale nie pozbawiony dowcipu thiller.

Dwóch przyjaciół z czasów licealnych spotyka się po latach. Jon w aurze sukcesu czeka na premierę swojego debiutanckiego filmu na lokalnym festiwalu. Vince jest drobnym dealerem narkotyków. Z początku niewinna rozmowa zaczyna się przeradzać w odkrywanie mroków przeszłości. Czy Jon skrzywdził w liceum byłą dziewczynę Vince'a? Czy wie, że jest ona obecnie asystentką prokuratora rejonowego w miasteczku, do którego przyjechał ze swoim filmem? Wszystko zmierza w kierunku bolesnej konfrontacji, która okazuje się ukartowanym planem Vince'a.

Szczegóły

Happy Now?

Komedia

Najlepsza sztuka brytyjskich scen w roku 2008. Życie codzienne głównej bohaterki to walka o równowagę między wolnością osobistą a rodziną, pracą i wiernością małżeńską. Jej męża bardziej interesują błędy interpunkcyjne uczniów niż własne małżeństwo. Małżeństwo Milesa i Bei przechodzi jeszcze poważniejszy kryzys. Najszczęśliwszy wydaje się przyjaciel Kitty, Carl, ale czy na pewno?... Miejsca akcji i plany czasowe niezauważalnie przechodzą jedne w drugie. Błyskotliwa, zabawna, mądra i niebanalna sztuka ze świetnymi dialogami i pełnokrwistymi rolami.

Sztuka HAPPY NOW? była najpierw wystawiona w Londynie, potem w Nowym Jorku. Jak podkreślali krytycy, pisząc o obu dotychczasowych inscenizacjach dramatu, Lucinda Coxon dobrze oddaje realia świata i problemów mieszkańców dużych miast, umiejętnie wplatając w opowieści o relacjach między ludźmi ich wrażliwość, dylematy, współczesne wyzwania.

SPEKTAKL PRZEZNACZONY DLA WIDZÓW OD 15. ROKU ŻYCIA

Szczegóły

Kompleks Portnoya

Tragikomedia

Oto Alexander Portnoy: Żyd i antysemita, seksoholik i onanista, maminsynek i buntownik, szowinista i zastępca komisarza Nowego Jorku ds. równouprawnienia. Bohater spektaklu stara się odnaleźć własną tożsamość, jej czystą i niezapisaną formę - wolną od semickiego wychowania, powinowactwa i przywiązania. Jeszcze nie wie, że to niemożliwe.

Wielokrotnie nagradzana inscenizacja głośnej powieści Philipa Rotha w reżyserii Adama Sajnuka i Aleksandry Popławskiej. Spektakl jest adaptacją powieści, która w latach 70. stała się manifestem ówczesnego pokolenia amerykańskiego. Sztukę doceniono dwoma Feliksami Warszawskimi: w najważniejszej kategorii, czyli za reżyserię - dla Adama Sajnuka (który również wciela się w postać Alexa) i Aleksandry Popławskiej oraz za debiut aktorski dla Anny Smołowik, grającej i skromną siostrę Portnoya, i liczne wcielenia jego kochanek.

Realizację Sajnuka można zachwalać długo i na różne sposoby. Ale najlepszą recenzją niech będą słowa Lecha Śliwonika, byłego rektora Akademii Teatralnej i redaktora naczelnego "Sceny", na której łamach tak pisał o "Kompleksie": Naprawdę dobra robota. No niech będzie - bardzo dobra.

Szczegóły