Adam Kupaj - zdjęcie

Adam Kupaj

7,6 / 10

9 oddanych głosów

Wiek: 33 lat

Absolwent PWSFTviT im. Leona Schillera w Łodzi, gdzie grał m. in. w spektaklach "Dogville", "Ziemia obiecana", "Więcej niż możesz zjeść",
Spektakle z udziałem tego aktora:

Wiele demonów

Dramat

Spektakl na podstawie książki Jerzego Pilcha pod tym samym tytułem w adaptacji Mikołaja Grabowskiego.

lch przenosi nas w tuż postalinowskie czasy lat pięćdziesiątych, do Sigły, położonej - jakże by inaczej - na ukochanym przez autora luterskim Śląsku Cieszyńskim.
Do miasteczka – ku powszechnemu zdumieniu – zjeżdża Jula Mrakówna ze swym katolickim narzeczonym. Kto ją przenocuje? Bo przecież nie wstrząśnięty ojciec, pastor Mrak! Co stało się z jej siostrą Olą, w tajemniczy sposób zaginioną? Żeby ją chociaż porwali esbecy, ale towarzysz Goniec zaprzecza! Czy miejsce jej pobytu wskaże Fryc Moitschek, który nawet jak nie był stuprocentowym cudotwórcą – miał dar? Kim jest mężczyzna w czarnym owerolu, który wszedł do willi świętej pamięci doktora Nieobadanego i nie wyszedł?

Dawkując czytelnikom sekrety i - po części sensacyją - intrygę, Pilch zagląda zarówno do domów jak i do głów swych bohaterów, bywa tyleż czuły i delikatny, co pikantny i bezlitosny, dowodząc, że człowiek sam sobie zagraża, a jak człowiek sam sobie zagraża - nie ma gorzej…Z charakterystycznym „pilchowym” humorem snuje zwykłe-niezwykłe historie mieszkańców Sigły, a zewsząd słychać, ten co zawsze, głęboki i majestatyczny oddech kosmosu nad dachem.

Ów „oddech” – pytania o sens życia, śmierci, wiary, Boga, miłości, cierpienia, o sens wielu demonów, które nasze historie opowiadają – unosi się nad całą powieścią, pełną niezapomnianych sytuacji, wysnuwanych często z pozornie nieznaczącego zdarzenia. Chichoczemy czytając jak pan Naczelnik usiłuje pocałować w rękę histerycznie niechetną temu starkę Zuzannę, jak ucztują i kłócą się nad trumną pana Wzmożka, której nie sposób wynieśc z domu, jak grają na grzebieniach i butelkach: Tango zatrata. Tango bakelit i tango szkło.

Niepostrzeżenie, raz po raz, ten chichot zmienia się w charkot, śmiech więdnie nam w gardłach, także przy zaskakującym, niesamowitym zakończeniu powieści. Nie ma już tamtego świata. I naszego też kiedyś nie będzie. Nas nie będzie. Nie chcemy tego wiedzieć, choć każdy musi się wreszcie z tym zmierzyć. I Pilch swoją ważną, całkiem niewesołą książką–księgą w przejmujący sposób nam w tym pomaga.

W spektaklu występują aktorzy Teatru IMKA w Warszawie i Teatru Nowego w Łodzi.

Spektakl prezentowany w ramach współpracy Teatru Nowego oraz Teatru IMKA - DuoPolis Kulturalne Warszawa-Łódź.

I jest tak, że wreszcie rozumiesz starych pisarzy, którzy pisali o niepojętej rozpaczy zostawienia wszystkiego. Pożegnaj sosnę na piaszczystym wzgórzu, pożegnaj smagłe ciało, pożegnaj hokej, pożegnaj sztruksową marynarkę – teraz rozumiesz; tysiąc razy lepiej było, jak się nie rozumiało. Żyjesz? Tak jest! Umieranie zaczęło się na dobre.

Spektakl prezentowany w ramach współpracy Teatru Nowego oraz Teatru IMKA - DuoPolis Kulturalne Warszawa-Łódź.

Szczegóły

Komeda

Dramat

Spektakl poświęcony wybitnemu polskiemu kompozytorowi Krzysztofowi Komedzie Trzcińskiemu jest próbą przyjrzenia się krótkiemu, aczkolwiek intensywnemu życiu muzyka – przedwcześnie zakończonemu przez niespodziewaną i absurdalną wręcz śmierć. Osią dramaturgiczną sztuki są spotkania Komedy z wybitnymi osobowościami jego epoki (Roman Polański, Marek Hłasko, Janusz Morgenstern, Jerzy Skolimowski), które okazały się kluczowe dla jego losów. Jednak historia Komedy to nie tylko jazzowa widokówka z artystycznego świata. Figura artysty – zmarłego na emigracji – pozwala spojrzeć z dzisiejszej perspektywy na zmiany, jakie zachodzą w polskiej kulturze i w sferze wolności wypowiedzi artystycznej.

W spektaklu o Komedzie nie zabraknie muzyki: Aranżując jam session oparte na tematach muzycznych kompozytora chcielibyśmy przypomnieć odbiorcom teatralnym szeroki dorobek twórczy Krzysztofa Trzcińskiego, którego nie wyczerpuje istniejąca w powszechnej świadomości wiedza o kilku filmach, do których muzykę skomponował. Podejmując próbę rekonstrukcji archiwalnych nagrań Komedy, zaproponujemy rodzaj dźwiękowej sesji, w której żywy plan wykonawczy zderzy się z oryginałami – mówi Lena Frankiewicz.

Występują aktorzy Teatru IMKA w Warszawie i Teatru Nowego w Łodzi.

Spektakl prezentowany w ramach współpracy Teatru Nowego oraz Teatru IMKA - DuoPolis Kulturalne Warszawa-Łódź.

Szczegóły

Dogville

Oto smutna opowieść o mieście zwanym Dogville” – od tych słów zaczyna się scenariusz najbardziej przejmującego filmu w dorobku Larsa von Triera, jednego z najwybitniejszych europejskich reżyserów przełomu XX i XXI wieku. Ale Dogville to coś więcej niż początek amerykańskiej trylogii wielkiego Duńczyka. To historia o wsobnej wspólnocie, zamkniętej na rzeczywistość, która ją otacza.
Dogville to wielka metafora o cechach moralitetu. W swoim ponadczasowym scenariuszu Lars von Trier w zgoła Shakespearowskim geście podstawia lustro rzeczywistości. Dzięki adaptacji Christiana Lollike historia przestawiona w Dogville uniwersalizuje się. Zamiast zajmować się korzeniami amerykańskiej demokracji, pytamy o miejsce, w którym znajdujemy się my, Polacy, w dwadzieścia siedem lat po upadku komunizmu. Jak radzimy sobie z wyzwaniami, które stawia nam współczesność? Jak my, jako społeczeństwo, poradzimy sobie ze zobowiązaniami, które ciążą na nas jako na Europejczykach? Jak zachowamy się wobec tych, którzy pukają do drzwi Twierdzy Europa? Dogville nie daje odpowiedzi. Zadaje pytania fundamentalne dla nas jako wspólnoty w tych wyjątkowo niepewnych czasach.

Szczegóły

Więcej niż możesz zjeść

Stand-up

Literacki stand-up, pamiętnik spożywczy albo po prostu Masłowska all inclusive w felietonach parakulinarnych. Po czasopismach, popularnych programach telewizyjnych i instruktażowych filmikach na youtube, moda na gotowanie wędruje na scenę. Już nie rekwizyt, pretekst do żartu czy tragicznej intrygi. Jedzenie – główny bohater teatralnego działania to zupełna nowość. To nie jest spektakl o kulinarnej spuściźnie naszych dziejów, zdrowym stylu życia i kultowych jadłodajniach, ale o smakowaniu świata, do stworzenia którego użyto jednej dozy humoru, deko kpiny i masę wyobraźni.

Spektakl jest realizowany na podstawie najnowszej książki Doroty Masłowskiej. „Więcej niż możesz zjeść” to zbiór publikowanych przez autorkę w magazynie „Zwierciadło” w latach 2011-2013 tekstów o jedzeniu. Tekstów, które jednak mocno odbiegają od tradycyjnego pojęcia rubryki kulinarnej, jeśli go wręcz jawnie nie przedrzeźniają. Przewrotne w formie i treści, nie uchylają się od szerszej refleksji socjo- i antropologicznej.

Szczegóły